Monday, July 18, 2011

(2) SPR PERLU DENGAR SUARA RAKYAT.BLOG PENGUMPUL

Shah Alam – Kesediaan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) untuk mengenal pasti kelemahan adalah satu anjakan kepada penambahbaikan sistem pilihan raya negara.

Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Datuk Saifudin Abdullah berkata, dalam proses penerangan yang diberikan, badan pe-ngendali pilihan raya itu hendaklah juga mendengar pandangan rakyat berkenaan kerja-kerja yang dilakukan mereka.

“Saya berharap penerangan SPR tidak terlalu bersifat defensif, iaitu mempertahankan apa yang difikirkan baik, sebalik-nya perlu bersifat akamodatif, iaitu sedia mengambil kira dan guna pakai idea dari rakyat.

”Apa yang penting bukannya kerja SPR, tapi adalah sistem pilihan raya yang terbaik untuk negara,” katanya, semalam.

Beliau berkata demikian bagi mengulas kenyataan Timbalan Pengerusi SPR, Datuk Wan Ahmad Wan Omar mengakui kelemahan badan berkenaan, terutama dalam aspek komunikasi hingga menyebabkan ramai orang keliru atau tidak tahu mengenai langkah penambahbaikan yang dilakukan.

Menurut Saifuddin, apabila rakyat tidak tahu, atau maklumat itu tidak sampai, mereka dengan mudah boleh dikelirukan atau dimanipulasi pihak berkepentingan. -SH

No comments:

Post a Comment