Dengan namaNya, kita berserah diri memohon keampunanNya dan mengharap keberkatan dariNya.
Dengan nama Allah yang Maha Pemurah dan Maha Pengasihani.
|
Dari seribu
anak Adam lelaki dan wanita (manusia keseluruhannya) hanya 1 (satu)
sahaja yang layak menjadi ahli Syurga sementara selebihnya 999 adalah Ahli Neraka. Siapakah
mereka? Ingatlah hanya satu dari seribu, bilangan yang amat kecil. Ini
sebagai panduan untuk kita mengenal diri sendiri sama ada terdiri dari
golongan 1 atau 999.
Dari Abu Said Al-Khudri ra bahawa Rasulullah saw bersabda. “Allah berkata, ‘Wahai Adam, berdirilah dan keluarkan penghuni neraka.’ Adam berkata, ‘Labbaik, wa sa’daik, segala kebaikan berada dalam kekuasaan-Mu. Ya Tuhan, bagaimana penghuni neraka tersebut? Allah menjawab, “Dari setiap seribu terdapat sembilan ratus sembilan puluh sembilan.”
Dari Abu Said Al-Khudri ra bahawa Rasulullah saw bersabda. “Allah berkata, ‘Wahai Adam, berdirilah dan keluarkan penghuni neraka.’ Adam berkata, ‘Labbaik, wa sa’daik, segala kebaikan berada dalam kekuasaan-Mu. Ya Tuhan, bagaimana penghuni neraka tersebut? Allah menjawab, “Dari setiap seribu terdapat sembilan ratus sembilan puluh sembilan.”
… Abu Said mengatakan bahawa mereka berkata, “Siapakah di antara kita yang termasuk orang tersebut?”
Rasulullah menjawab. “Sembilan ratus sembilan puluh sembilan Yakjuj dan Makjuj, sedangkan dari kalian hanya satu” (HR Bukhari, Muslim dan Ahmad)
Hadis ini mempunyai rahsia yang Rasulullah saw cuba sampaikan, Selama ini sukar untuk ditafsirkan secara telus dibimbangi salah tanggapan. Namun peristiwa demi peristiwa yang tejadi sejak kebelakangan ini mendorong kita untuk mengenal siapakah mereka, terutamanya Yakjuj dan Makjuj yang juga digambarkan sebagai ahli fasad iaitu pembuat kerosakan di muka bumi. Manusia dibahagikan kepada 2 kumpulan besar.
1. Golongan Beriman (ahli syurga)
2. Yakjuj dan Makjuj (ahli neraka)
Yakjuj dan Makjuj? Ahli neraka itu ialah Yakjuj dan Makjuj? Masya-Allah, kita juga mungkin tergolong di kalangan makhluk perosak ini? Yakjuj dan Makjuj adalah mereka yang terpedaya dengan nafsu, menzalimi diri dan dunia keseluruhannya, melakukan fasad. Itulah pesan Baginda Rasulullah saw. Untuk melepaskan diri dari kumpulan Yakjuj dan Makjuj, kita harus berusaha meningkatkan nafsu kita ke tahap yang diredhai Allah.
Hanya satu dari seribu.
Mengapa begitu sukar anak Adam menjadi Ahli Syurga? Ia adalah
disebabkan oleh nafsu manusia sendiri yang amat suka kepada kepalsuan
berbanding kebenaran. Manusia yang dijamin ke Syurga ialah mereka yang
sekurang-nya memiliki nafsu bertaraf MUTHMAINNAH.
Iaitu nafsu yang sederhana tetapi dianggap terlemah dalam kelompok
nafsu mulia dimiliki anak Adam. Hanya nafsu ini (muthmainnah) dan
nafsu-nafsu yang lebih tinggi darjatnya sahaja yang diterima oleh Maha
Pencipta.
Itulah "Pintu Syurga" yang
mampu dicapai oleh setiap insan dengan harapan meningkat lebih tinggi
mencapai makam terpuji "Nafsu Radhiah, Mardhiah dan Kamaliah". Selain
dari ini, anak Adam akan terjerumus ke dalam neraka yang amat dahsyat
siksanya.
Nafsu yang tercela ialah nafsu "AMARAH" yang
menjadi pakaian sebilangan besar anak Adam. Ia juga layak disebut
sebagai nafsu haiwaniah, iaitu bersifat dengan sifat haiwan. Tiada
kemuliaan bagi mereka yang mempunyai sifat sedemikian. Mereka bakal
mendiami neraka. Semoga kita dapat menghindarkan diri dari menjadi
sebahagian dari mereka.
Nafsu Amarah, Lawamah dan Mulhimah adalah nafsu tahap rendah yang tidak ada jaminan Syurga.
Pembersihan
nafsu perlu di lakukan berperingkat-peringkat dan sebaiknya dibimbing
oleh MURSYID yang mengetahui rahsia zahir dan rahsia bathin. Sebelum itu
kita mesti mengenali dan memahami bentuk dan tahap nafsu manusia ini.
NAFSU MANUSIA
Nafsu
membawa pengertian kepada apa sahaja tabiat-tabiat atau kelakuan yang
membabitkan perasaan marah, nafsu berahi dan syahwat dan semua
sifat-sifat yang keji. Tetapi apabila nafsu -nafsu ini diasah dengan
ibadah seperti zikir, maka dapatlah nafsu-nafsu ini berubah dari yang
keji menjadi nafsu yang terpuji.
Adapun martabat-martabat nafsu manusia itu terbahagi kepada 7 martabat.
1. Nafsu Amarah.
-suka
melakukan perbuatan yang keji dan hina dan tidak pernah terasa menyesal
akan perbuatanya. Contohnya, dia tidak akan berasa kesal dan sedih bila
meninggalkan solat. Inilah sehina-hina martabat nafsu dan tempatnya
ialah neraka jahannam. Antara sifat orang yang memiliki nafsu ini ialah
bakhil, sukakan dunia, panjang angan-angan, sombong dan bongkak, hasad
dengki, inginkan keagungan, dendam, khianat, lalai kepada Allah dan
mudah marah, takabbur, tamak, materialistik, sering mengikuti keinginan
syahwat secara berlebihan.
Nafsu
amarah ialah tahap nafsu yang paling rendah. Nafsu amarah cenderung
mendorong manusia untuk melakukan perbuatan keji dan rendah. Keberadaan
nafsu ini disebutkan dalam Surat Yusuf ayat 53. "Dan aku tidak
membebaskan diriku (dari kesalahan), karena sesungguhnya nafsu itu
selalu menyuruh kepada kejahatan, kecuali nafsu yang diberi rahmat oleh
Tuhanku. Sesungguhnya Tuhanku Maha Pengampun lagi Maha Penyayang."
2. Nafsu Lawamah.
Tahap
yang lebih tinggi ialah nafsul lawwamah. Manusia yang memiliki nafsu
ini sering mengkritik dan menyesali tindakan yang tidak patut yang
dilakukannya atas dorongan nafsul lawwamah. Keberadaan nafsu ini
disebutkan dalam Surat Al Qiyamah ayat 2. ...dan aku bersumpah dengan jiwa yang amat menyesali (dirinya sendiri)."
-ahli
nafsu ini suka mengkritik diri sendiri atau mencela diri sendiri
apabila melakukan kesalahan atau dosa. Nafsu ini lebih elok dari nafsu
amarah tadi. Dia akan mencela diri sendiri kerana berbuat dosa dan
salah. Namun nafsu ini tidak dijamin syurganya. Antara sifat-sifat nafsu
ini ialah mencela diri sendiri, terdapat perasaan kecut hati bila
melakukan kesalahan, ria', sifat-sifat keaipan hati, suka mendapat
pijian, menyangkakan dirinya lebih baik dan bertabiat berfikir
(bertafakur). Pada tahap ini seseorang akan menyesali perbuatan
buruknya, dia sering merenung dan mengkritik semua perbuatannya yang
lepas. Setelah itu dia berusaha agar perbuatan buruk yang telah
dilakukan tidak berulang kembali.
3. Nafsu Mulhimah.
Tahap nafsu yang ketiga adalah nafsu mulhammah. Kedudukannya didalam Al-Qur'an ada disebutkan dalam Surat Asy Syam ayat 7-10 "...dan
jiwa serta penyempurnaannya (ciptaannya), maka Allah mengilhamkan
kepada jiwa itu (jalan) kefasikan dan ketakwaannya, sesungguhnya
beruntunglah orang yang menyucikan jiwa itu ,dan sesungguhnya rugilah
orang yang mengotorinya.."
-tatkala
nafsu amarah dan lawamah tadi dapat dileburkan, maka berpindah pula
kepada nafsu yang lebih tinggi dipanggil mulhimah. Di mana terkikis
segala prasangka kotor yang datang dari syaitan dan diganti dengan
malaikat atau Allah iaitu "ilham". Antara sifat nafsu ini ialah tidak
sayangkan harta, berilmu laduni, sentiasa berasa cukup, timbul perasaan
merendah diri pada Allah, taubat yang benar, sabar yang hakki, tahan
menanggung kesusahan dan macm2 lagi sifat terpuji. Namun begitu,
peringkat nafsu ini masih belum dijamin syurganya kerana ia masih berada
diawangan yang mana boleh berubah bila-bila masa sahaja. Jika tidak
diasah dengan betul, ia akan lenyap.
Orang
yang telah mencapai tahap ini mampu mengendalikan dirinya dari
mengikuti keinginan nafsu yang rendah. Ia dapat membezakan yang hak dan
yang batil. Ia selalu menjaga dirinya dari melakukan perbuatan tercela
dan selalu berusaha untuk meningkatkan iman dan taqwanya. Berusaha
mengerjakan amal soleh sebanyak-banyaknya.
4. Nafsu Muthmainnah.
Tahap nafsu yang kempat ialah nafsu muthmainnah. Kedudukan nafsu ini didalam Qur'an disebutkan dalam Surat Al fajr 27-31. "Hai
jiwa yang tenang. Kembalilah kepada Tuhanmu dengan hati yang puas lagi
diridai-Nya. Maka masuklah ke dalam jemaah hamba-hamba-Ku, dan masuklah
ke dalam surga-Ku."
-ahli
nafsu ini adalah terpuji dan termasuk dikalangan wali kecil. Ahli nafsu
ini dijamin syurganya. Biasanya ahli-ahli ini mempunyai keramat kecil
seperti mengetahui hal-hal loh mahfuz dan mendapat ilmu secara ilham
dari Allah. Dan tidak semestinya keramahnya dapat dilihat dengan zahir.
Dan ahli nafsu ini doanya bersih dan makbul. Antara sifat ahli nafsu ini
ialah, bermurah hati, tawakal yang benar, kuat beribadat, arif dan
bijaksana, syukur yang benar, redha, taqwa, dan lain2 lagi sifat
terpuji.
Orang
yang telah mencapai tahap nafsu ini, jiwanya akan jadi tenang, penuh
rasa tawakkal, reda dengan semua ketetapan Allah, tidak disentuh rasa
terlalu berduka, sedih dan cemas.
5. Nafsu Radhiah.
-ahli
ini memang dah ternyata menjadi wali Allah yang mulia. Ahli nafsu ini
bertabiat luar biasa. Ia tidak takut akan bala Allah. Ia tidak
memikirkan dosa dan pahala melainkan keredhaan Allah sahaja yang
dinginkan. Duka dan gembira sama bagi mereka. Apa yang mereka katakan
dianggap keramah. Seperti halnya Syeikh Abdul Qadir Jailani dimana
tatkala setelah habis makan, dia menyeru kembali kepada segala tulang2
ikan yang dimakannya agar hidup kembali. Maka ianya hidup kembali.
Begitulah keramahnya manusia yang mempunyai martabat nafsu ini.
Orang
yang mencapai tingkat ini selalu berasa puas dengan apa yang
diterimanya daripada Allah. Bagi mereka kejadian baik mahupun buruk yang
menimpa, sama sahaja. Hatinya tidak terpengaruh oleh kehidupan dunia.
Mereka selalu kembali kepada Allah dan redha dengan setiap
keputusan-Nya.
6. Nafsu Mardhiah
Tahap
ini lebih tinggi daripada nafsu radhiah. Ia adalah orang yang sangat
dekat dan dicintai Allah. Merekalah yang dimaksud oleh salah satu hadis
Qudsi yang bermaksud:
“SENANTIASA HAMBAKU MENDEKATKAN DIRI KEPADAKU DENGAN MENGERJAKAN IBADAH IBADAH SUNAH HINGGA AKU CINTA PADANYA. MAKA APBILA AKU TELAH MENCINTAINYA, JADILAH AKU PENDENGARANNYA YANG DENGANNYA IA MENDENGAR, PENGLIHATANNYA YANG DENGANNYA IA MELIHAT, PERKATAANNYA YANG DENGANNYA IA BERKATA KATA, JADILAH AKU TANGANNYA YANG DENGANNYA IA BERBUAT, JADILAH AKU KAKINYA YANG DENGANNYA IA MELANGKAH, DAN AKALNYA YANG DENGANNYA IA BERFIKIR.”
Semua
langkah dan perbuatannya dilakukan atas bimbingan dan petunjuk Allah,
seperti apa yang telah dilakukan Nabi Khidir dan tidak difahami oleh
Nabi Musa. Dia tidak bertindak dengan kemahuannya sendiri, melainkan
dengan bimbingan dan kehendak Allah.
Ahli
nafsu ini segala percakapan dan bicara mereka diredhai Allah. Jadi
segala hal dari mereka mereka, air liur mereka, penglihatan mereka,
pendengaran mereka, pergerakan mereka, dan seterusnya diredhai Allah.
Seperti halnya Junaid, syekh Abdul Qadir Jailani dan ramai lagi.
7. Nafsu Kamil atau Kamaliah.
-makam
nafsu yang tertinggi sekali. Mereka ini hidupnya di dunia ini dengan
jasadnya bergaul dengan orang ramai, namun jiwa, ruh dan batinnya tetap
dengan Allah semata2. Mereka ini sentiasa berada di dalam fana kepada
Allah.
Nafsu
ini adalah tahap nafsu para Nabi dan Rasul, manusia suci dan sempurna,
wali2 besar, yang selalu berada dalam pengawasan dan bimbinganNya.
Terpelihara dari perbuatan yang tercela.
Perjalanan Peningkatan Nafsu
Untuk
meraih tahap nafsu dari peringkat rendah sampai yang tinggi seperti
tersebut di atas memerlukan perjuangan yang gigih dan istiqamah. Tidak
mudah dicapai dengan senang tanpa usaha ydan pengorbanan. Untuk naik
dari satu tahap ke tahap yang lebih tinggi lazimnya memerlukan waktu
yang cukup lama sampai bertahun tahun lamanya. Tidak mustahil pula
mendapatkannya dengan cepat jika dikehendaki Allah swt, Tuhan yang Maha
Berkuasa atas segalanya.
Insya
Allah dengan hati yang bersih dan jernih kita boleh meraih kemenangan
di dunia dan di akhirat. Insya Allah kita dapat menjalani hidup yang
bahagia di dunia dan di akhirat, tidak ditimpa kesedihan dan duka yang
berlarutan. Semoga kelak ditempatkan Allah di taman syurga yang abadi
dan hidup kekal selamanya disana.
Maka,
mungkin mustahil untuk kita menjangkau ke taraf nafsu mardhiah, radhiah
dan kamaliah. Namun tidak mustahil jika Allah menghendakinya. Buat
peringkat hamba memadailah berusaha menuju tahap Muthmainnah kerana kita ada peluang untuk mencapainyanya melalui usaha mujahadah yang penuh kesungguhan disamping mengharap redhaNya.
Cukuplah sekadar kita mencapai makam nafsu Muthmainnah
jika nafsu yang tiga lagi terasa berat untuk dicapai kerana nafsu
muthmainnah adalah selemah-lemah nafsu yang terpuji tetapi dijamin
syurganya berbanding lawamah, amarah dan mulhimah yang tidak dijamin
syurganya.
HAWA NAFSU MANUSIA
Oleh: Isa Ansori
Allah
SWT. menciptakan manusia sebagai khalifah yang menguasai dan
mendayagunakan bumi dan alam sekitarnya untuk kesejahteraan manusia.
وَإِذْ
قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلاَئِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الأَرْضِ خَلِيفَةً
قَالُواْ أَتَجْعَلُ فِيهَا مَن يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاءَ
وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا
لاَ تَعْلَمُونَ
“Ingatlah
ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat: “Sesungguhnya Aku hendak
menjadikan seorang khalifah di muka bumi”. Mereka berkata: “Mengapa
Engkau hendak menjadikan (khalifah) di bumi itu orang yang akan membuat
kerusakan padanya dan menumpahkan darah, padahal kami senantiasa
bertasbih dengan memuji Engkau dan mensucikan Engkau?” Tuhan berfirman:
“Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui”. (Al-Baqarah:
30)
هُوَ
الَّذِي خَلَقَ لَكُم مَّا فِي الأَرْضِ جَمِيعاً ثُمَّ اسْتَوَى إِلَى
السَّمَاءِ فَسَوَّاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ وَهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ
“Dia-lah
Allah, yang menjadikan segala yang ada di bumi untuk kamu dan Dia
berkehendak menuju langit, lalu dijadikan-Nya tujuh langit. Dan Dia Maha
Mengetahui segala sesuatu”. (Al-Baqarah: 29)
Kesemuanya itu dalam rangka ikhlas beribadah mengabdi kepada-Nya.
وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ
“Dan Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka menyembah-Ku”. (Adzariyat: 56)
وَمَا
أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ
حُنَفَاءَ وَيُقِيمُوا الصَّلَاةَ وَيُؤْتُوا الزَّكَاةَ وَذَلِكَ دِينُ
الْقَيِّمَةِ
“Mereka
tidak disuruh kecuali supaya menyembah Allah dengan memurnikan
keta’atan kepada-Nya dalam (menjalankan) agama dengan lurus dan supaya
mereka mendirikan shalat dan menunaikan zakat; dan yang demikian itulah
agama yang lurus”. (Al-Bayyinah: 5).
Agar
misi sebagai khalifah dapat berjalan, Allah memberi nafsu pada diri
manusia sebagai sumber pendorong perubahan dan perkembangan selama
manusia masih hidup. Pada nafsu itu diberi ilham tentang manakah
keinginan-keinginan baik yang dibenarkan dan diridhai oleh Allah SWT.
sehingga setiap proses mewujudkan keinginan-keinginan itu dapat bernilai
ibadah dan mengabdi kepada Allah SWT. Serta manakah keinginan-keinginan
buruk yang apabila diperturutkan maka proses mewujudkannya adalah
maksiat kepada Allah SWT. Firman Allah:
وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا. فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا. قَدْ أَفْلَحَ مَن زَكَّاهَا. وَقَدْ خَابَ مَن دَسَّاهَا
“dan
jiwa serta penyempurnaannya (ciptaannya). maka Allah mengilhamkan
kepada jiwa itu (jalan) kefasikan dan ketakwaannya, sesungguhnya
beruntunglah orang yang mensucikan jiwa itu, dan sesungguhnya merugilah
orang yang mengotorinya”. (As-Syams: 7-10).
Selain
nafsu, Allah SWT. juga menciptakan akal pikiran pada diri manusia, yang
berfungsi sebagai pembantu nafsu dalam mempertimbangkan suatu
keinginan, apakah mungkin atau tidak mungkin, logis atau tidak logis,
bermanfaat atau tidak bermanfaat, baik atau buruk, diridhoi Allah atau
dimurkai, dan seterusnya sekaligus mencarikan alternatif cara dan proses
apabila ia diwujudkan. Dan sebagai standar penilaian itu adalah
Al-Qur’an, wahyu Allah yang diturunkan kepada Nabi Muhammad SAW.
يُؤتِي
الْحِكْمَةَ مَن يَشَاءُ وَمَن يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْرًا
كَثِيرًا وَمَا يَذَّكَّرُ إِلاَّ أُوْلُواْ الأَلْبَابِ
“Allah
menganugerahkan al hikmah (kepahaman yang dalam tentang Al Qur’an dan
As Sunnah) kepada siapa yang Dia kehendaki. Dan barangsiapa yang
dianugerahi al hikmah itu, ia benar-benar telah dianugerahi karunia yang
banyak. Dan hanya orang-orang yang berakallah yang dapat mengambil
pelajaran (dari firman Allah)”. (Al-Baqarah: 269)
Hawa
nafsu sebagai sumber dan pendorong segala keinginan pada diri manusia,
dalam proses memunculkan suatu keinginan dan usaha untuk mewujudkannya,
ada yang mendapat rahmat Allah sehingga mengikuti ilham dari Allah untuk
selalu bertaqwa kepada-Nya. Ia bersedia dengan ikhlas mengikuti jalan
Allah yang lurus, dan tidak berani untuk mendustai-Nya. Ia merasa aman
dan tentram selalu berada dalam keridhaan-Nya dan menolak untuk
bermaksiat kepada-Nya. Inilah nafsu yang disebut dengan “Nafsu
Mutmainnah” yang akan dipanggil oleh Allah untuk menghadap dan
bersemayam dengan tentram di sisi-Nya, seperti dalam firman Allah:
يَا
أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ. ارْجِعِي إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً
مَّرْضِيَّةً. فَادْخُلِي فِي عِبَادِي. وَادْخُلِي جَنَّتِي
“Hai
jiwa yang tenang. Kembalilah kepada Tuhanmu dengan hati yang puas lagi
diridhai-Nya. Maka masuklah ke dalam jama’ah hamba-hamba-Ku, dan
masuklah ke dalam surga-Ku”. (Al-Fajr: 27-30)
Namun
ada pula yang sebaliknya. Nafsu yang merasa puas dan tentram jika
bermaksiat kepada Allah, menolak dengan keras segala seruan untuk
mengabdi kepada Allah. Ia lebih suka mengikuti seruan syaithan. Ini
seperti pada saat iblis raja syaithan menolak perintah Allah untuk
bersujud kepada Adam. Iblis saat itu mengikuti hawa nafsu sombongnya
yang menganggap bahwa dia lebih mulia dari pada Adam sebaba ia
diciptakan oleh Allah dari api sedangkan Adam dari tanah. Firman Allah:
وَلَقَدْ
خَلَقْنَاكُمْ ثُمَّ صَوَّرْنَاكُمْ ثُمَّ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ
اسْجُدُواْ لِآدَمَ فَسَجَدُواْ إِلاَّ إِبْلِيسَ لَمْ يَكُن مِّنَ
السَّاجِدِينَ. قَالَ مَا مَنَعَكَ أَلاَّ تَسْجُدَ إِذْ أَمَرْتُكَ قَالَ
أَنَاْ خَيْرٌ مِّنْهُ خَلَقْتَنِي مِن نَّارٍ وَخَلَقْتَهُ مِن طِينٍ
“Sesungguhnya
Kami telah menciptakan kamu (Adam), lalu Kami bentuk tubuhmu, kemudian
Kami katakan kepada para malaikat: “Bersujudlah kamu kepada Adam”; maka
merekapun bersujud kecuali iblis. Dia tidak termasuk mereka yang
bersujud. Allah berfirman: “Apakah yang menghalangimu untuk bersujud
(kepada Adam) di waktu Aku menyuruhmu?” Menjawab iblis: “Saya lebih baik
daripadanya: Engkau ciptakan saya dari api sedang dia Engkau ciptakan
dari tanah”. (Al-A’raf: 11-12).
Hawa
nafsu yang senang bermaksiat dan mendurhakai Allah ini disebut dengan
“Nafsu Amarah bi Su’” (Nafsu yang menyuruh kepada kejelekan),
sebagaimana yang disebutkan oleh Nabi Yusuf dalam firman Allah:
وَمَا أُبَرِّىءُ نَفْسِي إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلاَّ مَا رَحِمَ رَبِّي إِنَّ رَبِّي غَفُورٌ رَّحِيمٌ
“Dan
aku tidak membebaskan diriku (dari kesalahan), karena sesungguhnya
nafsu itu selalu menyuruh kepada kejahatan, kecuali nafsu yang diberi
rahmat oleh Tuhanku. Sesungguhnya Tuhanku Maha Pengampun lagi Maha
Penyayang”. (Yusuf: 53)
Kemudian,
nafsu itu juga mempunyai sifat tidak pernah puas terhadap segala
keinginan yang telah terwujud atau dalam proses perwujudannya. Jika
nafsu mendorong untuk berbuat suatu kebajikan lalu berhasil
mewujudkannya, maka ia akan menyesal mengapa tidak lebih banyak lagi
kebajikan dapat ia wujudkan. Dalam posisi ini, sifat nafsu ini adalah
baik dan mulia. Namun jika sebaliknya, nafsu amarah bi su’ yang
mendorong kepada kejelekan dan berhasil mewujudkannya, maka ia pun tidak
merasa puas, bahkan menyesali mengapa tidak lebih banyak lagi
kemaksiatan ia wujudkan sehingga tercapai kepuasan, meskipun pada
hakekatnya kepuasan yang ia kehendaki tidak mungkin akan tercapai.
Rasulullah SAW. bersabda:
لوكان لإبن أدم واد من مال لابتغى اليه ثانيا ولو كان له واديان لابتغى لهما ثالثا ولايملأ جوف ابن أدم الا الترب ويتوب الله من تاب.
“Andaikata
anak Adam memiliki satu lembah berisi harta pasti dia berharap untuk
mendapatkan lembah yang kedua. Dan seandainya ia telah memiliki dua
lembah berisi harta, pastilah dia berharap lembah yang ke tiga. Tidak
ada yang dapat memenuhi keinginan perut anak Adam kecuali tanah (mati
dikubur). Allah menerima taubat setiap orang yang bertaubat kepada-Nya”.
(HR: Ahmad, Bukhari, Muslim dan Tirmizi).
Sifat nafsu ini disebut dengan “Nafsu Lawwamah”, sebagaimana firman Allah:
وَلَا أُقْسِمُ بِالنَّفْسِ اللَّوَّامَةِ
“Dan aku bersumpah dengan jiwa yang amat menyesali (dirinya sendiri)”. (Al-Qiyamah: 2)
Dalam
penyesalan karena ketidak puasannya, nafsu lawwamah yang mengikuti
nafsu amarah bi su’ berkeluh kesah seperti dalam Firman Allah:
إِنَّ الْإِنسَانَ خُلِقَ هَلُوعًا. إِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعًا. وَإِذَا مَسَّهُ الْخَيْرُ مَنُوعًا
“Sesungguhnya
manusia diciptakan bersifat keluh kesah lagi kikir. Apabila ia ditimpa
kesusahan ia berkeluh kesah, dan apabila ia mendapat kebaikan ia amat
kikir,
فَأَمَّا
الْإِنسَانُ إِذَا مَا ابْتَلَاهُ رَبُّهُ فَأَكْرَمَهُ وَنَعَّمَهُ
فَيَقُولُ رَبِّي أَكْرَمَنِ. وَأَمَّا إِذَا مَا ابْتَلَاهُ فَقَدَرَ
عَلَيْهِ رِزْقَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَهَانَنِ
“Adapun
manusia apabila Tuhannya mengujinya lalu dimuliakan-Nya dan diberi-Nya
kesenangan, maka dia berkata: “Tuhanku telah memuliakanku”. Adapun bila
Tuhannya mengujinya lalu membatasi rezkinya maka dia berkata: “Tuhanku
menghinakanku”. (Al-Fajr: 15-16)
Inilah
sekelumit hawa nafsu manusia. Hawa nafsu ini bersemayam dalam hati.
Hati bukan dalam arti fisik berupa segumpal daging dalam tubuh yang
terletak di dada kiri, tapi hati dalam arti yang lebih lembut dan
abstrak yang disebut oleh Allah dan Rasulullah sebagai pusat pengendali
baik dan buruk amal manusia. (Sekelumit tentang hati kami tulis di
bawah. Insha Allah bahasan lebih lanjut pada tulisan lain).
Di
dalam hati, hawa nafsu mutmainnah dan amarah bi su’ saling berebut
pengaruh untuk menjadi sumber pendorong dalam setiap keinginan yang akan
diwujudkan oleh manusia. Seluruh panca indera dan anggauta badan yang
lain adalah sumber informasi untuk terwujudnya suatu kegiatan sekaligus
sebagai pelaksana dalam mewujudkan keinginan itu.
Allah
Maha Mengetahui, oleh sebab seluruh panca indera dan anggauta badan
adalah sumber informasi dan sekaligus pelaksana hawa nafsu, maka Allah
menurunkan tata aturan bagaimana mendayagunakan seluruh panca indera dan
anggauta badan yang benar dan diridhai-Nya sehingga setiap perbuatan
yang dihasilkan maka akan bernilai ibadah kepada-Nya.
Manusia
dihiasi syahwat cinta kepada wanita, anak-anak, dan harta benda dunia
lainnya, sehingga seluruh panca indera dan anggauta badan lainnya pun
bekerja memberikan informasi kepada hati tentang apa yang ia lihat dan
ingin rasakan, dan Allah pun menunjukkan bagaimana syahwat cinta kepada
semuanya itu dimulai dari proses pemberian informasi sampai proses
perwujudan kenikmatan dapat bernilai ibadah kepada-Nya.
زُيِّنَ
لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ مِنَ النِّسَاءِ وَالْبَنِينَ
وَالْقَنَاطِيرِ الْمُقَنطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ وَالْخَيْلِ
الْمُسَوَّمَةِ وَالأَنْعَامِ وَالْحَرْثِ ذَلِكَ مَتَاعُ الْحَيَاةِ
الدُّنْيَا وَاللّهُ عِندَهُ حُسْنُ الْمَآبِ
“Dijadikan
indah pada (pandangan) manusia kecintaan syahwat kepada apa-apa yang
diingini, yaitu: wanita-wanita, anak-anak, harta yang banyak dari jenis
emas, perak, kuda pilihan, binatang-binatang ternak dan sawah ladang.
Itulah kesenangan hidup di dunia dan di sisi Allah-lah tempat kembali
yang baik (surga)”. (Ali-Imron: 14)
Sedikit
contoh kami berikan, ketika mata seorang lelaki jatuh menatap wanita
cantik di hadapannya, informasi ini dikirim ke dalam hati, lalu hiasan
syahwat cinta kepada wanita yang diberikan Allah kepada manusia
mendorong hawa nafsu merespon dengan beragam keinginan. Lalu Allah
memberikan bimbingan kepada nafsu seperti dalam hadis Rasul SAW. bahwa:
Pandangan pertama kepada segala sesuatu adalah memang pekerjaan mata,
akan tetapi pandangan berikutnya adalah respon nafsu terhadap apa yang
ia lihat, maka berhati-hatilah, kalau nafsu amarah bi su’ yang
menguasai, maka pandangan yang berikutnya itu akan dikenai hisab oleh
Allah. Dan Allah-pun mengajarkan bagaimana memandang yang dibenarkan,
ialah pandangan ketika berta’aruf dan meminang untuk dijadikan isteri
sah dalam rangka beribadah kepada-Nya saja yang dibenarkan.
Untuk ini Rasulullah SAW. bersabda:
قال رسول الله صلىالله عليه وسلم: لا يؤمن أحدكم جتى يكون هواه تبعا لما جئت به.
Rasulullah SAW. bersabda: “Tidak beriman salah seorang diantara kamu sehingga hawa nafsunya mengikuti ajaran yang aku bawa” .
Rasulullah SAW. Juga memberi petunjuk kepada hati ketika nafsu mutmainnah dan amarah bi su’ saling berebut pengaruh:
عن
وابصة بن معبد رضىالله عنه قال أتيت رسول الله صلى الله عليه وسلم فقال
جئت تسأل عن البر؟. قلت نعم. قال استفت قلبك البر مااطمأنت اليه النفس
واطمأن إليه القلب. والإثم ماحاك فى النفس وتردد فى الصدر وإن افتاك الناس
وأفتوك
“Wabishah
bin Ma’bad r.a berkata: Aku mendatangi Rasulullah SAW, lalau beliau
bertanya: “Engkau datang hendak menanyakan tentang kebaikan?”. Aku
menjawab: “Ya!”. Nabi bersabda: “Mintalah fatwa pada hatimu. Kebaikan
adalah apa-apa yang jiwa/nafsu dan hatimu merasa aman dan tentram.
Sedangkan dosa adalah apa-apa yang menimbulkan keraguan dalam jiwa/nafsu
dan hatimu meski kau meminta pendapat atau diberi pendapat oleh orang
lain”. (HR. Ahmad bin Hambal dan Ad-Darimi)