Monday, August 8, 2011

(22) ngo pembela serupa macam oic je.blog kumpul


Pertubuhan Pembela Islam (PEMBELA) kesal dengan kenyataan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim yang didakwanya bersifat 'apologetik' berhubung serbuan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) di Gereja Methodist Damansara (DUMC).

NONEDalam satu kenyataan, pengerusi PEMBELA, Dr Yusri Mohamad membantah sekeras-kerasnya campurtangan politik dalam hal ehwal Islam dan menggesa supaya JAIS diberi kebebasan dalam menjalankan tugasnya.

"Kenyataan menteri besar Selangor yang bersifat “apologetik” amat dikesali dan tidak sepatutnya dibuat ketika siasatan sepenuhnya masih berjalan.

"Begitu juga, kenyataan beberapa pemimpin politik yang bukan beragama Islam, menghiris hati dan perasaan umat Islam serta menggambarkan seolah-olah agama Islam tidak bertempat di negara ini," katanya.

Kenyataan mereka, kata Yusri, hanya menambah kekeliruan dan mewujudkan prasangka yang menajam di kalangan umat Islam dan bukan Islam.

"Adalah lebih baik sekiranya pihak JAIS dan mana-mana pihak berkuasa agama negeri-negeri, diberi kebebasan menjalankan tugas selagi tidak melanggar lunas serta batas undang-undang yang diperuntukkan," tambahnya.

PEMBELA juga mempertahankan tindakan JAIS itu dengan menegaskan bahawa pegawai jabatan itu memasuki premis berkenaan secara baik.

Oleh itu, kata Yusri, PEMBELA membantah "kenyataan-kenyataan fitnah terhadap pasuka penguatkuasa JAIS kononnya berlaku 'storm;, 'raid' dan 'barge' serta tindakan seumpamanya, sedangkan pada hakikatnya mereka terlebih dahulu berunding dengan penganjur lebih sejam sebelum melaksanakan pemeriksaan".

Yusri juga menuntut pihak berkuasa keselamatan supaya menyekat tindakan provokasi agama yang dilakukan oleh mana-mana pihak secara terancang untuk menghakis kedaulatan Islam sebagai agama negara.

"Ini termasuklah peranan mana-mana media yang menggunakan istilah yang tidak tepat mengenai gambaran kejadian yang berlaku, serta komen-komen yang ternyata tidak membantu dalam mencari keadilan dan menjernihkan suasana harmoni yang sedia wujud di kalangan se
  • Iman Daniel · MMU
    @ Pertubuhan Pembela Islam :Bacalah komen Mantan Mufti Perlis Dr Asri. Pembela apa tu... bila org hidup sengsara, tak pernah bela pun. Ini mcm OIC, kononnya negara Islam yang kaya raya, bila negara Islam menghadapi bencana seperti Tsunami di Acheh atau kebuluran di Somalia, tak ada sebuah negara yg menghulurkan bantuan. Negara manakah yg menghulurkan bantuan. TEPUK DADA TANYALAH SELERA!!!
    • Hanafi Mohamad · Pengulas Tertinggi
      Janji dapat undi.....islam tolak tepi dulu.
    • NanAg Ag · Pengulas Tertinggi
      Macam mana pada satu masa dulu ada laporan menyatakan ribuan orang melayu dah murtad. Tak bising pun...
    • Arjunan Aman Arjunan · Pengulas Tertinggi
      Oh Tuhan Yang Maha Tahu dan Maha Suci, KAU tidak pernah risau, kerana KAU tau apa itu suci.Segala yang turun dari KAU akan suci selama-lamanya, tapi manusia yang berfikiran sempit akan memberi bermacam-macam pendapat dan kononya kesucian ajaran kau tercemar. KAU bagaikan Sang Suria yang menyinari dunia ini. Bilakah Sang Suria dicemari dan bolehkah sang Suria dicemari? Mereka2 yang hidup mencari kekayaan dunia tidak akan memahami KAU . Dari dulu hingga kini, KAU dah lihat banyak pembela2, hanya memecahbelahkan umat manusia dengan nama dan ajaran KAU. KAU amat sabar kerana Kau cipta manusia dan Kau tau manusia ini kerap beremosi bila mengambil sesuatu tindakan. Walaupun dosa yang dibuat bertimbun-timbun, masih tidak insaf dan melakukan dosa dengan nama dan ajaran KAU.
  • Abu 'Ubaidah · Pengulas Tertinggi · Guru di Maahad tahfiz ibnu sina
    itulah sebabnya Khalid Ibrahim suh diam..selesaikan dgn cara diplomasi, bukan dimedia sensasi..
    • Aisya Elliza
      Saya kenal dr Yusri, dia bekas presiden ABIM .. heran betul la dengan korang ni ... agak2 la kalo nak hentam JAIS ... rasional la sikit ... seronok la puak "penginjil" kerana org Islam dok defend depa ...
    • Arjunan Aman Arjunan · Pengulas Tertinggi
      Oh Tuhan Yang Maha Isa..!.Manusia zaman purba, lebih baik banding dengan zaman moden. Ego manusia zaman moden duduk di atas kepala, sebab itu semua orang nak jadi kepala(hiro). Masing-masing nak bela walaupun Kau tau semua ini permainan budak tadika. KAU adalah pembela bagi orang-orang yang beriman . Ramai pembela gunakan ajaran KAU untuk membela hidup mereka.
    • Khalid Khairil Khalid
      Masing-masing dengan ego yang tidak berkesudahan...
  • Kevin Wong · Pengulas Tertinggi · Systematic
    lagi satu jurasic fikiran badan.. --->Pertubuhan Pembela Islam, i nak tanya..siapa berani cabar Islam di Malaysia..?siapa?? walaupun org melayu atau party melayu spt PAS dan PKR pun tak berani.maka pasti org bukan melayu atau party atau pertubuhan bukan islam..Dan lagi pun mc Iman Daniel kata, apa nak membela.?perlembagaan dah catat bahawa Islam adalah agama rasmi negara, dan agama lain tak izin sebarkan agama kpd utma islam..ini semua org tau..Pertubuhan Pembela Islam, apa motif u semua.?? u tak layak katakan sendiri pembela islam, kerana hati u hitam., tujuan u hanya nak fitnah agama lain demi kepentingan sendir atau politic,,!u ingat rakyat tak tau.???u ingat Thuan tak tau.?jgnlah main monyet movie la..buatlah sesuatu yg betul sebelum Tuhan denda u..kalau tak percaya..tunggulah..!
    • David Anthony · Pengulas Tertinggi · Klang
      Kenapa tak ditembaknya semua oang Kristian kat sana?
      Saya pun Kristian, tembaklah saya sekali. Tahniah kerana diskriminasi anda. Jangan lupa apa yang anda buat pada kaum lain di sini, saudara anda kena berkali ganda di luar sana. Padan muka rakyat Palestin kena bunuh!
      • Kamarzaman Mustafa · Pengulas Tertinggi · Daie di Jamaah islam
        Kan aku kata ... kafir kristian di malaysia ni kafir harbi. PKR PAS jadi kuda mereka. Belum apa apa mereka hina orang palestine ... Kamu sokong lagi DAP PR dan ANWAR ... tu semua melayu talibarut kristian. Mereka sanggup gadai islam kerana kuasa dan undi. Sedarlah melayu .... Kalau lah perang antara agama di malaysia ni ... tahulah aku ajar puak puak kafir ni!
      • Aly Best · Pengulas Tertinggi · Kolej Ibu Bapa (Father & Mother College)
        kamar APCO apa citer, sathi & sachi apa citer (syarikat zinonis yang menlong propaganda umno selama ini), smith solomon and barney (pnasihat ekonomi mahathir jumpa maathir pakai kupiah kecil lagi) apa citer , memali apa citer, royalti kelantan apa citer..lu dngan DAVID ANTHONY sama , dua 2 fanatik,sat melayu satu paria kelang..
      • Yc Pow · Bukit Batok New Town, Singapore
        Bagus K .M bilang , sokong BN demi mempertahankan Islam. namum ada rasuah itu cuma perkara kecil saja .
    • luruh masyarakat Malaysia," tegas

    No comments:

    Post a Comment