Friday, June 18, 2010

(34) KISAH BATALION AFRIKA

Pada permulaan saya bekerja di Temerloh menghadapi kesukaran kerana askar-askar musuh sangat mengganas. Di Temerloh ketika itu British menempatkan satu battalion African Rafles yang didatangkan dari Kenya, Afrika. Kerana kejam dan ganasnya askar-askar Afrika ini telah menyebabkan bandar Temerloh sunyi dan lengang, orang ramai tak begitu berani keluar bandar. Di kawasan luar bandar pula khasnya kaum wanita tak berani keluar daripada rumah untuk membuat pekerjaan.

Askar-askar Afrika ini sebenarnya ditipu oleh penjajah British datang ke Malaya. Mula-mula British mengatakan askar-askar itu akan dibawa berlibur ke Singapura dan Hongkong, tapi apabila sampai di Singapura, British telah mengarahkan supaya pergi ke Malaya dulu untuk membantu menghapuskan “pengganas-pengganas” yang bersenjatakan senapang buluh atau senapang tak meletup. Akan tetapi ketua pasukan Afrika ini dan pegawai-pegawai bawahannya banyak yang beragama Islam dan mencampuri gerakan MaoMao yang dipimpin oleh Jomo Kiniata yang sedang memperjuangkan kemerdekaan Kenya daripada penjajah British. Pegawai-pegawai tersebut setiap hari Jumaat datang bersembahyang di Masjid Temerloh.

Imam Masjid Temerloh, setiap hari Jumaat sebelum sembahyang , memberikan kuliah agama. Dia adalah seorang anggota Parti Komunis dan kader bawah tanah kita yang aktif. Imam yang merangkap khatib ini sentiasa memberikan pendidikan dan penjelasan melalui khutbah Jumaat. Kandungannya disampaikan dengan diselang selikan dalam bahasa Arab dan difahami oleh sesetengah pegawai itu.

Sebaik saja mengetahui keadaan dan latar belakang batalion askar Afrika ini, suatu hari, selepas sembahyang Jumaat, Ketua dan dua orang pegawai pasukan itu telah dijemput oleh Tok Imam ke sebuah restoran untuk dijamu makan. Ketika bercakap-cakap tentang perjuangan rakyat untuk kemerdekaan, ketua pasukan Afrika itu berkata bahawa gerakan Mao Mao berjuang melawan British untuk kemerdekaan Kenya, tetapi penjahat-penjahat di Malaya berjuang untuk merosak binasakan harta benda awam. Atas masalah ini Tok Imam mendedahkan fitnahan dan tipu muslihat British yang amat licik itu dengan menerangkan bahawa perjuangan bersenjata rakyat Malaya di bawah pimpinan Parti Komunis Malaya melawan penjajah British demi kemerdekaan tanah air dan pembebasan rakyat itu telah mendapat sokongan rakyat berbagai bangsa. Untuk melanjutkan kekuasaannya yang sedang goyah itu, penjajah British telah memfitnah pejuang-pejuang anti-British rakyat Malaya itu sebagai pengganas, pendurhaka dan perosak. Demikian juga dengan gerakan kemerdekaan Kenya, melalui akhbar-akhbar dan siaran-siaran radio yang kami dengar di sini British menyebut bandit (penjahat) Mao Mao, kumpulan pengacau Kenya dan lain-lain.

Setelah mendengar penjelasan Tok Imam, sambil menangis ia berkata: “Kami telah termakan tipu helah penjajah British”.

Selang beberapa hari kemudian keadaan Batalion African Rafles itu berubah sama sekali, memberhentikan operasi serangannya memasuki kampung-kampung, kebun getah dan belukar-belukar di daerah Temerloh. Mereka duduk saja secara berkumpulan, mesra dan sopan santun terhadap rakyat, marah-marah dan bersikap kasar terhadap hantu-hantu British dan kaum reaksioner. Keganjilan dan perubahan Batalion African ini telah sangat mencurigakan penjajah British lalu pasukan itu pun

Label: CATATAN ABU SAMAH

No comments:

Post a Comment